Sunday, October 11, 2009

Amar ma'ruf Nahi Munkar

Amar Makruf Nahi Mungkar

Dalam kes Amar Makruf nahi mungkar, Dr. Yusuf Al-Qaradhawi meletakkan beberapa syarat bagi nahi mungkar. Syarat pertama, hendaklah mungkar itu adalah perkara yang haram secara ijmak. Adapun syarat kedua, sila rujuk teks dan terjemahan dari artikel beliau di bawah ini.

Syarat Kedua: Mungkar yang Nyata.
الشرط الثاني : ظهور المنكر

أي أن يكون المنكر ظاهرًا مرئيًا، فأما ما استخفى به صاحبه عن أعين الناس وأغلق عليه بابه، فلا يجوز لأحد التجسس عليه، بوضع أجهزة التصنت عليه، أو كاميرات التصوير الخفية، أو اقتحام داره عليه لضبطه متلبسًا بالمنكر.
Maksudnya;
“Iaitu, mungkar tersebut nyata dan dapat dilihat dengan mata. Adapun mungkar yang tersembunyi dari penglihatan manusia dan terselindung di balik pintu, maka tidak harus bagi seseorang pun untuk menyelidikinya, sama ada dengan meletakkan alat pemantauan atau kamera bagi memastikan mungkar yang tertutup itu.”

وهذا ما يدل عليه لفظ الحديث: "من "رأى" منكم منكرًا فليغيره..." فقد ناط التغيير برؤية المنكر ومشاهدته، ولم ينطه بالسماع عن المنكر من غيره
Maksudnya;
“Inilah yang didalilkan daripada lafaz hadis “man ra a minkum mungkaran fal yughayyirhu” (barangsiapa melihat kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya) ….. sesungguhnya dimaksudkan dengan mengubah mungkar itu dengan melihat mungkar itu dengan mata kepala sendiri. Ianya tidak dimaksudkan dengan mendengar mungkar itu dari orang lain.”

وهذا لأن الإسلام يدع عقوبة من استتر بفعل المنكر ولم يتبجح به، إلى اللّه تعالى يحاسبه في الآخرة، ولم يجعل لأحد عليه سبيلا في الدنيا، حتى يبدي صفحته ويكشف ستره.
Maksudnya;
“Ini kerana, islam tidak akan melaksanakan hukuman terhadap orang yang melakukan mungkar dalam keadaan tersembunyi, juga tidak membisingkan kemungkaran yang dilakukannya. Terserah kepada Allah yang akan menghisabnya di akhirat nanti. Bahkan, Allah tidak memberi peluang kepada seorang pun di dunia ini melainkan mungkar itu berlaku secara nyata.”

حتى إن العقاب الإلهي ليخفف كثيرًا على من استتر بستر اللّه، ولم يظهر المعصية كما في الحديث الصحيح: (كل أمتي معافى إلا المجاهرين.
Maksudnya;
“Hinggakan, pembalasan ilahi akan dikurangkan terhadap mereka yang menyembunyikan, serta tidak menzahirkan maksiat tersebut, seperti yang tersebut dalam hadis soheh “setiap umatku akan dimaafkan melainkan mereka yang “mujahirin”

Ulasan : Mujahirin ada dua maksud : (1) orang yang membuka maksiat yang dia sendiri lakukan (2) orang yang membuka maksiat yang orang lain lakukan

لهذا لم يكن لأحد سلطان على المنكرات الخفية، وفي مقدمتها معاصي القلوب من الرياء والنفاق والكبر والحسد والشح والغرور ونحوها..وإن اعتبرها الدين من أكبر الكبائر، ما لم تتجسد في عمل ظاهر، وذلك لأننا أمرنا أن نحكم بالظواهر، ونكل إلى اللّه تعالى السرائر
Maksudnya;
“dengan sebab itulah, seorang pun tidak ada kuasa terhadap mungkar yang tersembunyi. Bermula dari maksiat hati, daripada riya’, nifaq, takabbur, dengki, kedekut dan seumpamanya.. walaupun semua ini dikira dalam agama sebagai dosa-dosa besar, selama ianya tidak terzahir dari amalan nyata. Ini kerana, kita disuruh berhukum dengan perkara zahir sahaja, dan kita serahkan kepada Allah segala perkara rahsia-rahsia.”

ومن الوقائع الطريفة التي لها دلالتها في هذا المقام ما وقع لأمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي اللّه عنه، وهو ما حكاه الغزالي في كتاب "الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر" من "الإحياء": أن عمر تسلق دار رجل، فرآه على حالة مكروهة فأنكر عليه، فقال: يا أمير المؤمنين، إن كنت أنا قد عصيت اللّه من وجه واحد، فأنت قد عصيته من ثلاثة أوجه، فقال: وما هي؟ قال: قد قال اللّه تعالى: (ولا تجسسوا) (الحجرات: 12)، وقد تجسست، وقال تعالى : (وأتوا البيوت من أبوابها) (البقرة: 189)، وقد تسـورت من السطح، وقال تعالى : (لا تدخلوا بيوتًا غير بيوتكم حتى تستأنسوا وتسلموا على أهلها) (النور: 27) وما سلمت،.فتركه عمر، وشرط عليه التوبة
.الإحياء 7 / 1218 ط.الشعب، القاهرة.
Maksudnya,
“Realiti sebenar dari kejadian ini adalah dengan apa yang berlaku kepada Amir Mukminin, Omar bin Al-Khattab yang kisahnya disebut oleh Imam Al-Ghazali dalam perbincangan “Al-Amr bi Al-Ma’ruf wa An-Nahy ‘An Al-Mungkar” dalam kitab “ihya’ ulum Ad-Din”: Sesungguhnya Omar telah memanjat rumah seorang lelaki, lalu dilihatnya dalam keadaan yang tidak disenangi, lalu diingkarinya. Lalu berkata (lelaki): wahai Amir Al-mukminin, sekiranya aku melakukan maksiat kepada Allah, aku hanya melakukan satu dosa sahaja. Adapun kamu, telah melakukan maksiat dari TIGA dosa. berkata (Omar); apa dia? Berkata (lelaki): (1) Firman Allah : “jangan kamu selidik menyelidik” (al-hujurat:12) sedangkan kamu selidik menyelidiki. (2) Firman Allah: “masuklah rumah dari pintunya” (al-baqarah:189) sedangkan kamu masuk melalui bumbung (3) Firman Allah : “jangan kamu masuk rumah bukan rumah kamu hinggalah kamu minta izin dan memberi salam kepada ahlinya” (an-nur:27) sedangkan kamu tidak memberi salam. Mendengar itu, Omar pun melepaskan lelaki itu dan mensyaratkan kepadanya agar bertaubat”

WaLlahu 'Alam
Sumber: Qaradawi.net

0 comments: