Sunday, October 11, 2009

Sampai bila kita harus merungut

Kita tahu hidup ini bukan untuk kerehatan tapi bekerja dan terus bekerja.

Ini sudah menjadi lumrah kehidupan. Dan kita juga tahu keseluruhan kehidupan kita adalah ujian dan batas ujian itu adalah sewaktu kita hidup kerana bila nyawa telah tiada ujian pastinya akan berhenti dan disitulah nanti kita menerima segala pembalasan diatas bagaimana kita menghadapi dan redha terhadap ujian yang ditimpakan!

Allah tidak membiarkan saja kita menghadapi ujian itu keseorangan setelah dibentangkannya batas umur kita dari kelahiran hingga kewafatan kita, malah dia memberi kita isyarat dan syarat kejayaan bagi setiap kita, iman amal dan dakwah yang kita lakukan.

Disinilah kita kena merumuskan kehendak kehendak Allah itu kedalam mangkuk iman kita dan melalui iman itulah kita bergerak dengan redha dan ikhlas bukan untuk merungut dan terus merungut dengan kelelahan dan keletihan!

Kita berdakwah dan menjadi pendakwah bukan kehendak kita tapi kehendak Allah diatas keyakinan diatas iman itu sendiri. Kita boleh saja menolak jawatan yang melelahkan ini, jawatan yang menyakitkan hati dan menyakitkan jiwa ini jika kita mahu! Namun diatas kesadaran dan iman itulah menyebabkan kita diikat dgn satu ikatan yang kita harus redha kerana ianya sebahagian dari kehidupan kita.

0 comments: